Ilmu Blogspot Blogger Malaysia


Assalamualaikum semua.Pertama sekali Diya nak ucapkan jutaan terima kasih kepada penganjur kontest ni iaitu Tuan Hasrul Hassan kerana membuka peluang kepada semua blogger terutamanya blogger kerdil macam Diya yang masih hijau lagi.Sebenarnya ilmu yang Diya nak kongsikan ni lebih tertumpu kepada blogger yang baru berjinak-jinak dalam dunia blog ni memandangkan Diya pun pendatang baru dalam bidang blog ni.


Sedikit perkongsian pengalaman blog Diya



Sebenarnya blog Diya ditubuhkan lebih kurang setahun setengah . 6 bulan  pertama Diya buka blog ni, followers blog cuma 100++ sahaja.Tetapi lepas beberapa percubaan yang Diya buat dan amalkan ,alhamdulillah blog ni sekarang dah capai jumlah followers 1000++ . Memang Diya akui perjalanan blog ni nak dapatkan jumlah pengunjung yang ramai agak perlahan disebabkan Diya kurang aktif blogwalking dan sepanjang Diya berblogging ni,belum pernah sekali pun Diya anjurkan sebarang kontest atau giveaway.

Oleh itu, Diya dengan rasa sangat kerdil nak kongsikan kepada pembaca semua cara/tips yang Diya gunakan agar orang lebih mengenali blog kita atau dengan erti kata lain, cara nak tingkatkan jumlah pembaca blog kita sebagai permulaan untuk bertapak dalam dunia blog .


1.TETAPKAN PENDIRIAN,BINA 'LABEL'  SENDIRI 


Perkara ni sebenarnya merupakan tunjang kejayaan blog. Sebenarnya blog ni (bagi Diya ) ialah diari kita sendiri, jadi bila dikatakan diari maksudnya 100% original dari kita. Tetapkan pendirian kita mengenai apa yang kita hendak tulis dan jadi diri sendiri .Pada awal pembukaan blog Diya, Diya akui memang Diya selalu 'muntahkan' segala yang ada dalam fikiran apa yang rasa nak kongsi atau tulis di blog sebab Diya lebih suka perkara-perkara berkaitan kecantikan,mekap dan sebagainya.Jadi, fokus terhadap perkara yang anda ingin sampaikan dalam blog anda dan gunakan segala ilmu yang anda ada mengenai minat anda untuk dikongsi bersama.


Contohnya ,kalau seseorang tu minat terhadap gajet dan segala ilmu mengenai gajet dikongsi dalam blog,  pasti ilmu tersebut dapat dimanfaat dan blog pun pasti kerap dikunjungi oleh penggemar gajet. Begitu juga dengan perempuan. Dalam hal ni, Diya sangat kagum dan suka blogger Maria Elena.Pada awal pembukaan blog peliks.blogspot.com ni,minat Maria Elena sebenarnya terhadap travel dan percutian.Berkat pengalaman dan perkongsian cerita Maria, akhirnya blog beliau sangat popular dikalangan travelogue.

Ingat ! Tulislah seberapa banyak ilmu dan minat yang anda ada dalam blog anda . Barulah orang akan kenal anda sebagai seorang blogger berinformasi dan hebat . Macam Tuan Hasrul Hassan sendiri,seorang blogger yang sangat otai sehingga digelar Sifu Blogspot.

p/s : Dari dulu sampai sekarang suka dialog cerita P Ramlee,Pendekar Bujang Lapok .
"walaupun rupamu tidak kukenal, tatapi lubang hidungmu tatap menjadi poojaan hatiku" =)


2.MANFAATKAN FACEBOOK SEBAIKNYA

Selain blog,sebenarnya kita boleh gunakan media sosial yang lain seperti facebook atau twitter untuk mempromosikan blog kita. Macam Diya sendiri,Diya selalu join mana-mana group di facebook untuk berkongsi entri blog dengan blogger lain.Cari dan sertai group blogger sebanyak mungkin dan ping url entri anda semua di sana.Kenapa? Ok cuba bayangkan kalau dalam satu group blogger (di facebook ) mempunyai seramai 1000 ahli,dan dikalangan 1000 ahli tu,500 orang sedang online dan baca entri blog kita. Untung kan? . Itu kalau satu group saja kita sertai,kalau 10 group kita sertai,cuba bayangkan berapa ramai orang akan view dan baca post di blog kita.

Contoh


Di sini Diya nak kongsikan beberapa group blogger di facebook yang Diya sertai :



*Jangan lupa untuk letak butiran blog anda di ruangan 'Contact Information' di facebook supaya apabila orang 'view' profile anda,maklumat blog boleh dipaparkan sekali dan sekaligus boleh blogwalking.


Bagi sesiapa yang tiada akaun facebook atau twitter juga boleh ping entri anda semua.Tak semestinya hanya blogger yang ada akaun facebook sahaja yang boleh tinggalkan url entri. Antaranya, boleh ping url entri anda semua di sini:



3.PAPARAN BLOG DI TAHAP MEMUASKAN

Sebenarnya keadaan atau rupa blog kita juga mempengaruhi pengunjung untuk melawat blog kita. Dalam aspek ni, pemilihan warna amat penting dalam memastikan paparan blog kita sesuai untuk semua golongan.
Contohnya warna latar (background) blog. Seeloknya untuk blogger baru, Diya nasihatkan agar menggunakan warna latar blog yang cerah dan muda.

Contohnya macam putih,kuning,peach,kelabu dan krim. Sebabnya penggunaan warna latar yang gelap seperti hitam,merah dan coklat kadang kala menyukarkan pembaca untuk membaca tulisan di blog kita. Tambah-tambah lagi kalau saiz tulisan di blog kecil dan pudar, amat menyukarkan pembaca untuk membaca dan boleh  menyusahkan sebaliknya.TETAPI awas kerana saiz tulisan yang terlalu besar dan tebal (bold ) pun kadang kala menganggu pembaca untuk membaca entri kita.

Contoh warna latar blog yang polos dan kemas

kredit : google


Tetapi tak semestinya hias latar (background) blog kita harus kosong dan polos semata-mata. Untuk blogger perempuan terutamanya pastinya ingin menghias blog mereka dengan corak-corak yang cantik. Boleh juga sebenarnya mengikut kreativiti dan citarasa masing-masing.Tetapi Diya cadangkan agar memilih corak latar yang tidak terlalu serabut dan memeningkan.


Contoh penggunaan hias latar blog bercorak yang kemas , simple tetapi dalam masa yang sama cantik

kredit : ipietoon


KELAJUAN PAGE LOADING BLOG juga salah satu faktor penyumbang jumlah pelawat sebenarnya. Sebabnya kalau sesetengah blog yang loading terlalu lama, ini mungkin akan menyebabkan pelawat hilang sabar dan batalkan niat untuk blogwalking di blog kita Jadi Diya nak kongsikan 3 tutorial berlainan dari 3 blog berlainan tentang cara melajukan speed loading blog.




Lepas anda semua ikut salah satu tutorial di atas,cuba bandingkan kelajuan loading blog anda.Tak rugi pun sebenarnya sebab selain pengunjung berpuas hati,kerja kita sendiri pun lebih cepat dan senang.Klik pada gambar di bawah untuk uji kelajuan blog anda sendiri.




Info Tambahan
Untuk memudahkan pembaca blog untuk cari sesuatu maklumat di blog, sediakan kotak carian dan label di setiap post yang kita buat.



Cara Penulisan Blog Yang Sesuai Dibaca Oleh Semua Golongan


Cara penulisan di blog kita sangat penting sebab perkara ni melibatkan perasaan dan ekspresi pembaca. Gaya penulisan setiap blogger sebenarnya lain dan ada cara tersendiri . Tak semestinya setiap blogger harus sampaikan sesuatu dengan cara formal ataupun sempoi.Masing-masing bergantung kepada keselesaan masing-masing.Macam Diya,Diya lebih selesa guna nama sebagai pengganti diri.


Ada yang lebih selesa gunakan 'saya', ' aku' , 'gua' atau mungkin sesetengah yang mempunyai semangat kenegerian yang tinggi lebih gemar menggunakan 'teman', 'kawe' atau 'den'. Itu semua tak penting sebenarnya tetapi yang lebih penting ialah bagi Diya setiap blogger perlu gunakan bahasa yang senang orang faham dan baca .


Penggunaan 'short form' tak salah dan kadang-kadang pun Diya buat.Cumanya kalau boleh,elakkan menggunakan bahasa 'alien'  dalam penulisan blog. Jujurnya Diya pun tak selesa baca sesuatu yang guna bahasa alien.Bukan setakat tak faham malah merosakkan bahasa.Contohnya macam ni

"eh manew adew tantek,, besew2 je ye awq.. pix awq agy tantek taw.. hewhewhew ".

Cuba anda semua bandingkan dua situasi ni. Yang mana satu pembaca semua akan pilih untuk baca blognya.1 atau 2? Semestinya situasi 2 kan.Seeloknya selaraskan tanda baca tulisan ( Huruf besar dahulu,kemudian diikuti dengan huruf kecil ) .






Baiklah semua nampaknya sampai di sini saja ilmu yang Diya nak kongsi.Walaupun tak banyak dan ringkas , tetapi Diya harap sangat  agar ilmu yang Diya sampaikan dapat dipraktikkan oleh blogger-blogger baru untuk tingkatkan jumlah pengunjung blog.

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya blogger baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.



Kontes Ilmu Blogspot Blogger Malaysia dianjurkan oleh HASRULHASSAN.COM dan ditaja utama oleh Blog Hebat Syuhada1981.com, Dikbee.com, AbangEnsem.com, EjamOthman.com, Saji.my serta ditaja bersama oleh Blog Mesti Baca Babyaimacomel.blogspot.com, MawardiYunus.com, MiziSempoi.com, DindaMaisarra.blogspot.com, Ecadwinkyasha.com, Terbaek.net, DuniaFarisya.com, Paly.my, Phat.my dan Blog Ieta. Kontes Hadiah Utama Tunai RM400 disokong KomisenJobdirumah serta iBiasiswa.my.





8 comments:

What do you think? Leave a comment :)