Tip penjagaan kanta sentuh part 2



Hey hey there!! okey Diya sure yang tak semua orang ikut rules nak pakai contact lenses ni kan??(termasuk Diya) sebab agak complicated dan merugikan masa kan?? :122:so korang jangan risau,just follow rules ni okay?? memang sangat senang & simple.:face54:


a).Pastikan korang mencuci tangan :19: korang dengan bersih sebelum memakai kanta lekap anda, tetapi elakkan sabun wangi ke sanitizer atau minyak yang mungkin menyukarkan korang pakai lens. Elakkan daripada menggunakan produk yang mengandungi lanolin dan losyen pelembab serta jenama yang tidak bermutu

b),Sesetengah doktor mata cakap kalau agar sentiasa menggunakan kanta sentuh yang sama di mata yang sama, jadi anda akan mengelakkan kemungkinan percampuran kanta mata kanan dan mata kiri.

Lain-lain garis panduan asas bagi pemakai kanta sentuh termasuk:

1.Perlahan-lahan letakkan lens korang dalam kes kanta korang yang mengandungi penyelesaian penyimpanan, melonggarkan kanta sentuh yang harus terperangkap. (Jangan cuba menarik lensa dengan jari korang, atau anda mungkin merosakkan.)

2.Tolak kanta daripada kes dan ke dalam tapak tangan anda. Bilas dengan kanta kenalan yang sesuai.

3.Letakkan kanta sentuh pada hujung indeks atau jari tengah, yang harus kering atau kebanyakannya kering.

4.Dengan jari-jari dan ibu jari tangan yang satu lagi, pada masa yang sama tarik di atas kelopak mata atas dan ke bawah kelopak mata bawah.

5.Kedudukan kanta pada mata anda sambil memandang ke atas atau ke hadapan, mengikut mana-mana anda mendapati sebarang jalan untuk menjadi lebih mudah. Anda juga boleh menggunakan kanta sentuh dengan meletakkan putih mata yang paling dekat dengan telinga anda.


6.Tutup mata korang secara perlahan-lahan, roll mata anda di bulatan yang lengkap untuk membantu kanta menyelesaikan, dan kemudian berkelip kalau lens korang terperangkap dalam mata,ok?:98:

7.Teliti dalam cermin untuk memastikan kanta tertumpu pada mata anda.
Jika yathumb, lensa harus selesa dan penglihatan anda harus jelas.:80:


No comments:

Post a Comment

What do you think? Leave a comment :)