Tip penjagaan kanta sentuh part 1


ADAKAH CONTACT LENSES ANDA DIPASANG DENGAN BETUL:120:

Hey hey there!! okey kali ni Diya decide nak buat entry berangkai pasal tip-tip penjagaan kanta sentuh? huh.. entry berangkai tu macam ada part by part..so tak de la korang pening baca tip-tip Diya dari atas sampai bawah..nanti pening pulak nanti..ok Diya rasa mostly 97% orang kat dunia ni yang pakai contact lens berwarna adalah girls kan? kan??.so ni adalah tip-tip bagi korang,tapi janji kena baca semua parts tau.ngee:131:

so,,Satu soalan yang banyak pemakai newbie selalu tanya kat Diya ialah: "Macam mana nak tahu mana arah dalam dan luar konta sentuh?"

How to know if your contact lens is inside out.

So guys,perbezaannya memang sikit je, tetapi sebelum meletakkan kanta sentuh pada mata anda, pastikan ia kelihatan seperti separuh bola (hemisphere) , bukan semangkuk sup dengan rim.
Trick dia adalah untuk memastikan supaya lens yang ada atas jari korang adalah berbentuk cawan. Kemudian pegang lens tersebut straight dekat mata korang ( supaya korang tumpu mata korang dekat lens tu)

Jika lensa bentuk "U" dengan pinggir teratas dibakar, dalam ke luar. Jika ia membentuk hanya "U," ia dalam kedudukan yang betul.

Jika anda memakai kanta dengan handling tint(yang ada colour), cara lain ialah dengan meletakkan kanta di hujung jari anda dan kemudian memandang ke bawah. Hujung kanta berwarna kelihatan sangat biru (atau hijau, bergantung pada tinta), yang tidak akan berlaku jika kanta terbalik.

Sesetengah kanta sentuh juga mempunyai laser menandakan, seperti jenama, di pinggir untuk membantu anda. Jika anda boleh membaca dengan betul, kanta tak ade le tunggang tebalik kan?.

Jangan bimbang jika korang meletakkan kanta sentuh dalam mata korang dalam ke luar. Kanta akan berasa tidak selesa, tetapi ia tidak dapat melakukan apa-apa kerosakan.ok? .:60:

No comments:

Post a Comment

What do you think? Leave a comment :)