Kehilangan seseorang?? Begini caranya..part 2


hey hey there!! assalamualaikum....jom Diya nak share second part mengenai Cara mengatasi kesedihan akibat ditinggalkan seseorang part 2..kalau korang nak ikut sila baca dulu entry yang part 1 di sini..

PROSES L.E.A.R.N

L untuk List (senarai)

Korang buat senarai perkara yang anda menyampah tentang 'ex' anda.Biarpun perkara yang kecil masukkan juga dalam list tersebut.Korang pasti tidak percaya kan? But trust me


E untuk Experience (pengalaman)
Bila kita sudah break up,kita pasti rasa sudah tidak disayangi lagi kan? Tanggapan ini salah sama sekali.Mungkin siapa tahu kita akan menemui baru.Cuma apa yang korang perlu tahu cinta baru korang pasti tidak ada persamaan dengan lama anda.Berikan peluang untuk diri anda sejenak untuk lebih berwaspada dan belajar dari pengalaman dengan baru anda berdasarkan pengalaman.




A untuk Appreciation (hargai)
Tengok pada cermin dan perhatikan bahawa korang adalah ciptaan Allah yang terbaik,buat selalu perkara ini.Memang tidak dapat dinafikan bahawa selepas kita ditinggalkan ,kita akan merasa bahawa diri kita tidak cantik ,kacak dan serba kekurangan.Cuba buang jauh jauh pemikiran negatif itu dan benakan diri anda rasai nikmat kelebihan korang sendiri.Kenang saat-saat indah anda bersama rakan-rakan ,keluarga dan bukannya bekas pasangan anda. !Dengan itu anda akan kembali tenang dan tidak akan menyalahi diri sendiri.





R untuk Reorganising (atur semula)
Amat menakutkan apabila anda kembali solo,rakan rakan anda akan menjauhi diri mereka dan merasakan bahawa anda akan merosakkan kebahagiaan mereka.Jadi mulakan penyusun atur baru dalam life korang.Cuba sibukkan diri korang dengan selalu mengahadiri kelas senaman ke ape ke.Dengan adanya aktiviti baru , kawan anda akan sedikit sebanyak akan membantu menghilangkan kesedihan .





N untuk Not to Contact Her/Him(tidak berhubungan langsung dengan dia)
Zaman sekarang ni ada pelbagai cara kan nak contact orang? ada Facebook,Twitter dan banyak lagi la.Dan yang paling penting adalah .Cuba jangan berhubungan langsung dengan Si Dia.Jangan membalas SMS dia,panggilan Dia dan juga berhubungan dengan dia di laman sosial.Contohnya jika di , 'remove' si da terus daripada friends anda.kan senang


Ok lah sampai di situ sahaja tips putus cinta Diya. ..Happy reading


Credit : Utusan Malaysia Selalsa 15 Nov.2011

No comments:

Post a Comment

What do you think? Leave a comment :)